Quantcast
Browse latest Browse all 6

UTENFOR ALLFARVEI I ASIA

$

JEG REGISTRERTE FORLEDEN at jeg ikke har oppdatert reisekartet siden jeg var på Sumatra i Indonesia. Det er med andre ord på høy tid med en oppdatering.

Slik var mine siste bevegelser i Asia:

Skjermbilde 2014-04-01 kl. 12.26.31

A. Jeg hadde ikke noe valg, og måtte tilbake til kriminelle Medan for å ta flyet videre til Singapore.

B. I Singapore bodde jeg to dager på et av byens billigste hosteller, Little Red Dot, før jeg satte meg i en taxi med snuten mot eksklusive Sentosa Island og femstjernehotellet The Sentosa Spa Resort til 360 dollar natta. Med andre ord: Kjæresten sto i porten. Etter fire dager i lykkerus, bar ferden videre til…

CBali! Jeg landet på flyplassen i Denpasar, og dro direkte til turistmagneten og surfeparadiset Kuta. Her møtte jeg en mann som gav meg gode tips om urfolket på øya (som jeg jo var kommet for a ta en titt nærmere på), og dro ved neste morgengry nærmere jungelstammene ved…

Candi Dasa. Jeg slo meg ned på Balis rimeligste backpackers, noe som i mine øyne var rene paradiset. Her gjorde jeg research, før jeg dro opp på høyden, og inn i jungelen for å oppsøke stammefolket. Prosjektet tok ti dager, og jeg fikk mitt livs mest nervepirrende, spesielle og utrolige opplevelse. Hinsides. Historien om min ferd gjennom jungelen, og møtet med Bali Aga-folket, er for komplisert til å fatte i korthet, og får eventuelt komme ved en senere anledning. Det triste er at jeg ikke fikk anledning til å ta noen bilder. Det ble for hektisk og unaturlig å ta frem kamera.

IMG_2025 (1)

Gravsted nær en Bali Aga-stamme. Her legges den avdøde rett på bakken, med et bambustelt rundt seg. Når forråtnelsesprosessen er ferdig, blir knoklene plassert strategisk rundt på den hellige grunnen. Stammen tror at et bestemt tre og en nærliggende vulkan har en slags spirituell og rensende kraft.

IMG_2035 (1)

Velkommen til gards!

Jeg hadde, under store deler av mitt opphold på den indonesiske øya, jobbet med et okkult og overtroisk tema. I korte trekk var det en slags heksejakt jeg drev med. Det var ikke bare journalisten i meg som jobbet. Det var eventyreren og galskapen også. For øvrig hadde jeg aldri sett et dødt menneske før jeg dro på tur – på Bali fikk jeg sett over 60… Nå måtte jeg rense sjel og kropp, og dro på en allerede planlagt tur til meditasjons- og yoga-mekkaet Ubud. Skiten måtte ut.

Jeg hadde vært på øya i nesten en måned da jeg dro tilbake til Kuta for å møte norske Mona på hennes hostell, Grannys.

På flyplassen i Denpasar sjekket jeg inn til Colombo, Sri Lanka.

D. Den rimeligste måten å komme seg med fly fra Bali til Sri Lanka, var å mellomlande i Kuala Lumpur.

E. Fordi jeg landet på Sri Lanka uten kort eller cash, måtte jeg ta en pit stop ved nærmeste tettsted –Negombo.

Deretter dro jeg videre opp i fjellene i Kandy-området.

Fra Kandy dro jeg ut på utflukter: Jeg besøkte te- og krydderplantasjer og -fabrikker, et elefantbarnehjem, og besteg den 200 meter høye «steinen» Lion Rock aka Sigiriya, som en gang var landets hovedsete.

Klikk her for å se bilder fra Sri Lanka (sliter med dårlig nett, så får ikke lastet opp flere til dette innlegget, dessverre!)

Jeg lot meg også friste av øyas vakre strender, og fant en av de beste i Unawatuna og Marissa.

Hikkaduwa i Galle-distriktet besøkte jeg et av hjelpeorganisasjonen «Red Heart Society«s prosjekter, som engasjeres av haugesunderen Otto Olsen.

Siste jobb på øya, som jeg en stund var usikker på om jeg burde gjøre, var å dra opp i det krigsherjede og beryktede Jaffna-distriktet i nord. Det er om lag fem år siden borgerkrigen ble avsluttet, og Kilinochchi er det siste området som rehabiliteres. Jeg har nevnt stedet i et tidligere innlegg.

Her var ferden gjennom Asia over, gitt – så jeg satte meg, med nye erfaringer, foto og notater i sekken, på flyet mot Afrika. Det er jo ikke ferie jeg er på. Noen må ta sakene i Afrika, også!

Viewing all articles
Browse latest Browse all 6

Latest Images

Trending Articles

Sokkeband

Anne Brith (43) legger ned bloggen

Aspidistra

Eiendomssalg i august

LEONARDO DA VINCIS TALL. Hadde DaVinci kontakt med utenomjordiske vesener?

Alt om georginer / dahlia!

Fartssperre polaris ranger 570 eps

Tips til varme og harmoniske fargekombinasjoner

5 + 4 fasettslipte glass i modellen BJØRG - Hadeland

To hybler et steinkast unna NTNU Gløshaugen! (22.05.13)